3 poeme, 3 autori

Autori: Kenneth GoldsmithEdgar BowersJack Kerouac
Traducător: Alina Caramarin
Surse: 1, 2, 3

Kenneth Goldsmith s-a născut în 1961 și este un poet american. Este editorul fondator al UbuWeb și predă la Universitatea din Pennsylvania. A publicat zece volume de poezie, cele mai notabile fiind Fidget (2000), Soliloquy (2001), Day (2003) și trilogia americană a lui Goldsmith, The Weather (2005), Traffic (2007) și Sports (2008). Toate aceste lucrări urmează modelul său de „scris necreativ”. Potrivit poetului, „ideea devine o mașină care creează textul… Scrisul necreativ este bun doar atunci când ideea e bună”.
Edgar Bowers (1924-2000) a fost un poet american care a câștigat Premiul Bollingen pentru poezie în 1989. A publicat numeroase volume de poezie, printre care The Form of Loss, For Louis Pasteur și The Astronomers. A predat la Duke University și la University of California, Santa Barbara.
Jack Kerouac (1922-1969) a fost un poet și romancier american. Deși faimos pentru romanele sale, este asociat și cu poezia mișcării Beat. Scria că vrea să fie considerat „un poet de jazz cântând un blues lung într-un spectacol jazz dintr-o după-amiază de duminică”.

Poem pentru Larry Craig

Kenneth Goldsmith

Va trebui să mă confrunt cu dumneata la tribunal?

Nu. Nu. Nu voi merge la tribunal decât dacă mă vei vrea acolo.

Nici eu nu vreau să fiu la tribunal, OK?

Nici eu.

Bine, ă, ă.. Uite cum merge treaba, ă, vei vei fi eliberat azi, OK, OK?

În regulă.

Știu știu pot pot să te bag la închisoare, dar nu ăsta-i  scopul meu. OK? Încerc să…

Păi, să să nu facem asta. Tu tu…

Nu o să te bag la închisoare.

Tu tu m-ai solicitat, adică…

OK.

O să ne… o să ne ocupăm de asta. Putem să ne ocupăm de asta.

Dar dar există două căi. Da, poți, poți, ă, poți merge la tribunal și poți pleda vinovat…

Da.

…și va fi o amendă și nu va trebui să explici nimic.

În regulă.

…și ai terminat. Sau dacă vrei să pledezi nevinovat, ee, ă, iar eu eu nu pot lua aceste decizii pentru tine.

Nu, nu doar spune-mi unde sunt pentru că nu sunt vinovat și… Băieți, trebuie să prind avionul ăsta?

OK. Și apoi dacă pledezi nevinovat apoi va trebui să vin la tribunal și să depun mărturie, da? OK. Unul dintre cele două lucruri. OK? Pot explica asta mai întâi?

Da.

Ă, ă, spune-mi repede vârsta dumitale, OK?

Da. 79 (?)

Ă, data este, ă, 6-11-07 la orele 12:29. Ă… Domnule Craig?

Da.

În regulă. Ă, începem, dragule? Ai dreptul să nu spui nimic. Orice spui poate și va fi folosit împotriva ta în curtea de judecată. Ai dreptul să vorbești cu un avocat acum sau să ai unul prezent… un avocat prezent în timpul interogatoriului. Dacă nu îți permiți un avocat, ți se va aloca unul gratuit. Înțelegi fiecare dintre aceste drepturi așa cum ți le-am explicat?

Da.

Dorești să vorbești cu noi acum?

Da.

OK, ă, vreau numai să încep cu, ă, partea dumitale de poveste. OK, deci, ă…

Păi, intru în baia de aici cum o fac de obicei.  Sunt și eu navetist aici.

OK.

Mă așez, ă, să merg la baie și, ă, ai spus că picioarele noastre s-au ciocnit. Cred că da, ă, pentru că m-am aplecat și m-am dat dar la o parte și, ă, imediat după, pe sub peretele despărțitor al toaletei apare un cartonaș pe care scrie poliție. Acum, ă… atât de departe pot merge. Nu mai știu nimic altceva. Ă, piciorul dumitale a venit spre al meu, al meu s-a dus spre al dumitale. A fost ceva obișnuit? Nu știu. Ne-am ciocnit? Da. Cred că da. Nu contrazic asta.

Nu vreau să ne luăm la pumni aici…

Nu o să facem asta.

Bine, ă…

Eu nu… ă, ă, ă, nu sunt gay. Nu fac genul acesta de lucruri și nu…

Nu contează asta. Nu-mi pasă de orientarea dumitale sexuală sau orice de acest gen – poți să-ți iei lucrurile înapoi aici – ă, nu-mi pasă de orientarea sexuală.

Știu că nu. Ești aici ca să aplici legea.

Corect.

Dar nu ar trebui nici să sechestrezi oamenii aici.

Aceasta nu este sechestrare.

În regulă.

Ă, ai sărit peste câte ceva. Dar cu, cu mâna ta ce era?

Ce era cu ea? M-am aplecat către piciorul meu așa. Era o bucată de hârtie pe podea. Am luat-o de jos.

OK.

Ce era cu mâna mea?

Păi, nu ești sincer cu mine. Sunt într-un fel dezamăgit de tine, Senatorule. Sunt foarte dezamăgit acum. OK. Eu nu sunt… doar ca să știi. Cum e toată lumea…

Mda…

… Eu eu eu îi tratez cu demnitate, încerc să-i distanțez de situație și să nu îi stânjenesc…

Apreciez asta. Și ai făcut asta după ce am pășit afară din cabina de WC.

Și voi spune că fiecare persoană de care m-am ocupat până acum mi-a spus adevărul. Ne-am respectat unul pe celălalt și apoi am mers fiecare pe drumul său. Nu a trebuit să arunc pe nimeni în închisoare pentru că toți au fost sinceri cu mine.

Nu vreau să mă bagi la închisoare și cred…

Nu o să te bag la închisoare dacă vei coopera, dar nu nu voi minți. Eu, eu…

A venit pe sub peretele despărțitor? Da, a venit.

Domnule. Avem de-a face cu oameni care ne mint în fiecare zi.

Sunt sigur că aveți.

Ne purtăm cu ei toți ca niște domni.

Și eu.

Sunt sigur că o faceți.

Avem de-a face cu mulți oameni care sunt oameni foarte răi. Dumneata nu ești o persoană rea.

Nu. Nu cred.

Da, știu, așa, dar ceea ce îți spun e că nu vreau să fiu mințit.

OK.

OK? Deci, s-o luăm de la capăt. Vei ieși de aici. Va trebui să plătești o amendă și gata. OK? Și nu apelez la presă. Nu fac prostii de genul acesta.

Bine.

OK?

Bine.

În regulă? Deci s-o luăm de la capăt. Ești în baie.

Am mers la baie.

Apoi ce ai făcut când ai intrat?

Am stat rezemat de perete așteptând să se elibereze o cabină de WC. Am intrat în cabină, m-am așezat și i-am dat drumul. Ă, ni s-au atins picioarele? Aparent s-au ciocnit. Ei bine, nu voi contesta asta.

OK, când am ieșit din cabină știu că… am observat că celelalte erau deschise. Era cumva…

Erau atunci. Atunci când am intrat eu eu… Atunci când am intrat am stat și am așteptat.

OK.

Erau cu toții ocupați, știi?

Te uitat la mine cât așteptai? Ți-am putut vedea ochii. Am putut vedea cum ți-ai fixat degetele și ai privit în sus.

Am privit către cabina ta? Mă uitam la una care era fix lângă a ta așteptând s-o elibereze cineva. L-am văzut ridicându-se. Și deci m-am gândit că urma să se elibereze.

Cât timp crezi că ai stat în fața acelei cabine?

A, un minut, cel mult două.

Când ai intrat în cabină, după aceea ce?

M-am așezat.

Ai făcut ceva cu picioarele?

Să le poziționez? Nu știu. Nu știu, atunci. Sunt un tip destul de voluminos, eu…

Înțeleg.

Eu am tendința de a-mi depărta picioarele…

OK.

…când îmi dau pantalonii jos ca să nu alunece jos. OK? I-am dat prea aproape de ai tăi? Am…? M-am uitat în jos în momentul în care piciorul dumitale era aproape de al meu.

Da.

Ne-am ciocnit? Aha, așa ai zis. Nu-mi aduc aminte, dar, aparent, eram aproape.

Da. Ei bine, piciorul tău chiar l-a atins pe al meu pe partea mea de cabină.

În regulă.

Și, apoi cu mâna, ă, de câte ori ți-ai pus mâna pe jos?

Eu eu nu îmi amintesc. Îmi îmi amintesc că m-am aplecat o dată. Era o bucată de hârtie igienică în spatele meu și îmi aduc aminte că am ridicat-o.

Era era pa… palma dumitale în jos sau în sus când făceai asta?

Nu-mi aduc aminte.

Îmi aduc aminte că palma ta era ridicată. OK?

În regulă.

Lasă-mă să ridic o bucată de hârtie. Palma dumitale ar trebui să fie îndreptată în jos atunci când ridici ceva.

Da, probabil că așa ar fi. Îmi aduc aminte că am luat hârtia de jos.

Și știu că e greu de descris pe pe bandă, dar ceea ce am văzut de fapt erau degetele dumitale pe sub cabină, deci de fapt ati… atingeai fundul cabinei.

Nu… nu îmi aduc aminte asta. Nu cred că am făcut asta. Eu nu… eu nu fac lucruri din astea.

Am văzut am văzut mâna dumitale și am putut observa… Am putut observa verigheta de de aur când a trecut pe acolo. Am putut observa asta. Știi că pot. Pot vedea…

Stai o clipă. Mâna mea stângă era acolo…

Am văzut… e…

…și mâna mea dreaptă era lângă dumneata.

Știam că era, ă, știam că era mâna dumitale dreaptă pentru că degetul mare era poziționat în, ă, în față mișcându-se într-un fel anume. Degetul dumitale era pe partea asta, nu pe partea aia.

Ei bine, putem disputa asta. Nu mă voi confrunta cu dumneata la tribunal, dar eu eu mi-am aplecat mâna dreaptă ca să ridic hârtia.

Îți spun că văd asta și că știu că e în mâna dumitale stângă. De asemenea, am observat un inel de aur pe degetul acesta, deci e evident că era stânga.

Da, OK. Mâna mea stângă era opusă cabinei dinspre dumneata.

OK.

Dum-dumneata treci des pe aici, domnule?

Da, ă, aproape săptămânal.

Poate ai mai avut succes în aceste toalete înainte?

Merg în acea toaletă în mod regulat.

Iei parte la orice alt fel de activitate?

Nu, absolut nu. Nu caut activități în toalete.

E stânjenitor.

Păi e stânjenitor pentru amândoi. Nu o să mă cert cu dumneata.

Știu că nu te vei certa cu mine, dar nu asta e ideea. Te-aș respecta și încă te respect, nu te disprețuiesc, dar mă simt nerespectat acum și nu încerc să mă port ca și cum aș avea tot felul de puteri sau ceva, dar stai acolo și spui minciuni unui ofițer de poliție!

Ă ă, păi… eu eu eu nu vreau…

Nu este o judecată a altcuiva! Vorbesc serios aici, OK? Sunt antrenat pentru asta și știu ce fac! Și te-am văzut punând mâna dedesubt și vei sta acolo… recunoaște!

Mi-am pus mâna jos.

Ți-am pus mâna jos și ai frecat-o de podea cu mâna stângă…

Dar așteaptă un moment!

…și nu nu sunt prost. Pot să-mi dau seama…

Dacă dacă m-aș fi întors… numai așa ar fi putut ajunge mâna mea acolo.

Nu așa de greu pentru mine să ajung de… la mâna mea acolo. Nu este așa greu. Se întâmplă în fiecare zi aici sus acum. OK?

În regulă.

Vreau doar vreau doar… cred că doar… vreau numai să spun că sunt dezamăgit de dumneata, domnule. Chiar sunt. M-aș fi așteptat de la tipul venit din cartier, dar dumneata… Vreau să zic, oamenii votează pentru dumneata!

Da. Fac asta și…

Incredibil! Incredibil!

Sunt un om respectabil și nu fac astfel de…

Unde e respectul dumitale acum, totuși?

Dar nu mi-am folosit mâna stângă. Mi-am aplecat mâna dreaptă exact așa numai ca să iau de jos o bucată de hârtie.

Era inelul dumitale de aur pe mâna dreaptă azi?

Bineînțeles că nu. Încearcă să-l dai jos. Uită-te la el.

OK, atunci era mâna dumitale stângă. Am văzut-o cu propriii…

În regulă. Ai văzut ceva ce nu s-a întâmplat.

Stânjenitor. Stânjenitor. În regulă. Asta e stânjenitor! Data este 6-11-07 la 12:36 și am terminat. OK?

Amor Vincit Omnia

Edgar Bowers

Dragostea fuse și se duse.
A murit cum moare mintea: dorința pură
Abandonând forma preafericită pe care pe ea o avuse
Ampla bucurie și seninătate expiră.

Regretul e zadarnic.
Atunci nu plânge după ceva ce ai elimina,
Bruscul eșec al trecutului, plânsul amarnic
Schimbării sale îndărătnice și dizgrația.

Lasă inocența,
Și schimbă-ți prin durere al tău comportament
Ce-i aduce voinței indiferența
Că nicio dorință nu are sens permanent.

Lasă-mă baltă.
Ce recompensă, sau milă, sau decepții
Pot vindeca, sau ce liniște asumată
Ascunde pierderea mortală a propriei noastre repetiții?

Mintea se va schimba, iar schimbarea va fi alinare.

Cum să meditezi

Jack Kerouac

– luminile stinse –
cădere, mâinile strânse, în instantanee
euforie ca o doză de heroină sau morfină,
glanda din interiorul creierului meu eliberând
bunul veselul fluid (Sfântul Fluid) cum
eu mă prăbușesc și-mi strâng în brațe toate părțile corpului
într-o transă bruscă – Vindecându-mi
toate bolile – ștergând tot – nici
măcar fâșia unui „sper-ca-tu” sau un
Balon Trăsnit rămas înăuntru, doar mintea
goală, liniștită, fără gânduri. Când un gând
apare deodată de departe cu imaginea-i
mult discutată, râzi de el,
îl sperii, îl imiți, și
dispare, și gândirea nu vine niciodată – și
cu încântare îți dai seama pentru prima dată
„a gândi e la fel cu a nu gândi –
Așa că nu mai trebuie să
mai
gândesc”

About traducerile de sâmbătă

traduceri, despre traduceri, pentru traduceri

Leave a Reply

