3 poeme de James Laughlin

Autor: James Laughlin
Traducător: Ioana Ungureanu
Sursa: 1, 2, 3

James Laughlin (30 octombrie 1914 – 12 noiembrie 1997) a fost un poet și editor american care a pus bazele New Directions Publishing. A fost puternic influențat de Ezra Pound, fiind unul din „studenții” „Ezuversității” acestuia.
Laughlin „este perceput drept un poet minor, parțial, deoarece a ales să publice atât de puțin… Faptul că el continuă să se scuze pentru poezia sa este nenorocos, pentru că a fost recunoscută drept proaspătă, concisă, spirituală [full of wit], de o impecabilă calitate, lucidă, ironică și, deseori, intensă” – John A. Harrison și Donal W. Faulkner, Dictionary of Literary Biography.

***

Ave Atque Vale

Am stat pe marginea patului
și i-am ținut mâna   era uscată

și rece   i-am strâns mâna
dar bineînțeles că nu a avut niciun răs-

puns   l-au îmbrăcat
într-unul din costumele lui scoțiene

de stofă cu nasturi din coarne de
cerb la buzunarele laterale

și i-au pus cravata de Princeton
(portocalie și neagră)   Eu

am venit să-mi iau la revedere
plângeam când deodată

tristețea mea s-a preschimbat în  re-
sentiment chiar în furie aproape

ură   de ce mă a-
bandonezi    cum îndrăznești să

mă părăsești    în mânia mea
l-am apucat de umeri

și l-am scuturat cât de tare
am putut   l-am ridicat

mai sus și i-am trântit capul
de pernă  vo-

iam să-l fac să-și deschidă ochii
cum mă poti abandona   tu

cel care m-ai iubit cel mai mult.

Copilul

în micul său pat din
camera întunecată  strânge

coloanele scobite de la
capul patului ai lui

pumni sunt țepeni și
nu poate dormi se gândeș-

te la cum într-o zi
el nu va mai fi în viață

nu va mai fi o per-
soană nu va mai fi el

însuși deloc el nu  va mai
fi aceasta este teroare pentru el.

În visele Zeului

Sunt oare vreun personaj în visele
zeului Hermes, mesagerul?
Cu siguranță, multe din visele mele
nu au nimic de a face cu viața
ordinară din jurul meu. Nu
se află niciodată automobile sau
avioane în ele. Aceste
vise aparțin unei epoci din
trecutul îndepărtat, unui timp
când, probabil, nimic nu era
scris, timpului memoriei.

L-am ales pe Hermes nu
din vanitate, ci pentru că din ce
am citit despre el a avut
o viață destul de bună, nu era
doar un bețiv oarecare pe Olimp.
În hoinărelile lui de mesager
al mesajelor divine, trebuie să fi
cunoscut niște fete frumușele care
i-au oferit plăcere. Știm
că el a inventat lira
pentru folosul poeților,
iar Lucian relatează în ale sale
Dialoguri ale morților
el era zeul somnului
și al viselor.

Visele mele nu sunt înfricoșătoare,
nu sunt coșmaruri. Dar
iraționalitatea lor mă încurcă. Ce încearcă Hermes să îmi
spună? Cumva se joacă
cu mine? Lunea trecută, noaptea,
am visat o școală unde
copiii mici aveau capete,
dar nu și corpuri. Azi-noapte era
o vacă ce galopa
pe pajiștea noastră ca un cal.
Într-o altă noapte, iar asta
a fost puțin sinistru, am traversat înot
lacul având capul sub
apă, fără să am nevoie să respir aer.

Care este mesajul acestor
vise? În ce fel de lume
mă conduce Hermes? Nu este
lumea descrisă zilnic în
New York Times. O lume a
umbrelor? Un fel de levitație?

Cum mă pot ruga la Hermes să
oprească aceste fantasme fără sens,
cum îi pot spune că vreau vise reale
pe care psihologul le poate explica.

Am căutat lustrație în
dicționar. Definiția ei
nu este încurajatoare: „o ceremonie
de început, efectuată ca preliminar
intrării într-un loc sfânt”. Asta e
prea impersonal. Eu vreau o discuție
ca de la bărbat la bărbat cu Hermes, să-i spun să
se oprească infestarea nopților mele cu
prostiile lui.

About traducerile de sâmbătă

traduceri, despre traduceri, pentru traduceri

Leave a Reply

