Alberto Pimenta – Discurs despre fiul de cățea (fragment)

„A.P. s-a născut în 1937 și încă n-a murit”, după cum își notează în biobibliografii Alberto Pimenta, unul dintre cele mai insolite figuri ale literaturii portugheze contemporane, un postmodern încă prea puțin cunoscut în afara spațiului lusofon, integrând în opera sa nenumărate practici de neoavangardă (inclusiv conceptualiste).

Lector de portugheză la Heidelberg începând cu 1960 și dizident într-un mod deranjant pentru regimul salazarist, Pimenta a fost exilat până în 1977, după Revoluția Garoafelor, când publică volumele Ascensão de dez gostos à boca („Înălțarea la gură a zece gusturi”) și Discurso sobre o filho-da-puta („Discurs despre fiul de cățea”), debutând anterior cu volumul O labirintodonte din 1970. Tot în 1977 are loc cel mai cunoscut performance al său, Homo Sapiens (documentat în volumul cu același nume), în cadrul căruia se închide într-o cușcă a Grădinii Zoologice din Lisabona, vecin cu niște macaci. Multe dintre volumele sale au apărut în cunoscuta colecție de poezie &etc.

Deși a scris și cărți critice/teoretice, inclusiv de literatură comparată, și deși este actualmente profesor la Universidade Nova de Lisboa, nenumăratele sale volume și manifestări de factură neo-dadaistă și de satiră politică, pare să fie perceput și azi drept un iconoclast. Lucru lesne de înțeles: ironiile sale postmoderne la adresa valorilor portugheze nu pot părea altceva decât ireverențe corozive într-o țară autoglorificatoare prin tradiție. În pofida criticii sale la adresa acestui patriotism necritic, nu ezită să-i menționeze în interviuri pe unii scriitori portughezi canonici printre preferințele sale și să lamenteze „regresiunea socială și culturală a Europei”…

Printre volumele sale se mai numără „Bestiar lusitan” (1980), read&mad (1984) – volum în care amestecă versuri de Camões și Pessoa ca atare -, „Operă aproape incompletă” (1990), A Divina Multi(co)média (1992), „Au mai rămas multe de făcut” (1998), „Odă postmodernă” (2000), „Marea colecție de iarnă 2001-2002” (2001), Marthiya de Abdel Hamid segundo Alberto Pimenta (2005) – poeme legate de invazia din Irak -, „Imitație de Ovidiu” (2006), „Reality Show sau Alegoria Cavernelor” (2011), Al Face-book (2012), „Autocataclisme” (2014) ș.a.m.d.

Am selectat deocamdată doar un fragment din Discurso sobre a filho-da-puta (com novas circunstância e doutrinas gerais úteis para o seu melhor conhecimento), ediția din 1991 (editura Fenda), care conține și o amplă „analiză”, din care nu lipsesc diagramele și indicații precum „[cuvinte ininteligible din cauza vântului]”…

(yigru zeltil)

 

II

marele fiu de cățea
în anumite cazuri poate să devină
și el
un mic fiu de cățea,
și nu există fiu de cățea,
oricât de mic ar fi el,
care nu ar putea
să ajungă într-o zi să fie
un mare fiu de cățea,
a zis marele fiu de cățea.

cu toate acestea, există
fii de cățea
care deja se nasc
mari
și
fii de cățea
care se nasc
mici,
a zis marele fiu de cățea.

în rest,
fiii de cățea
nu se pot măsura cu palma,
a mai zis
marele fiu de cățea.

marele
fiu de cățea
are
o mare
viziune asupra lucrurilor
și arată în tot ceea ce face
și zice
că este chiar
marele fiu de cățea.

de aceea,
marele fiu de cățea
are mândria de
a fi
marele fiu de cățea.

toți
fiii de cățea mai mici
sunt reproduceri
până la ultima centime
ale marelui fiu de cățea,
a zis marele fiu de cățea.

înăuntrul
marelui fiu de cățea
există în concept
toți
micii fii de cățea,
a zis marele fiu de cățea.

tot ce este bun
pentru cel mare
nu poate fi
lăsat să fie la fel de bun
pentru micii fii de cățea,
a zis marele fiu de cățea.

marele fiu de cățea
a fost conceput
de marele domn
după imaginea și
asemănarea sa,
a zis marele fiu de cățea.

marele
fiu de cățea
este cel care îi dă
celui mic tot ceea
are nevoie
pentru a fi micul fiu de cățea,
a zis marele fiu de cățea.

în rest,
marele fiu de cățea vede
cu ochi buni
multiplicarea
micului fiu de cățea:
marele fiu de cățea
marele domn
Sfânt și Semn*
Simbol Suprem
sau, altfel spus, marele fiu de cățea.

 

*Santo-e-senha este și numele unui aviz militar în care este trecut numele soldatului (de sfânt, de regulă) și numele locului de proveniență (n.tr.).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: