4 texte de Gu Cheng

Gu Cheng (24 septembrie 1956 – 8 octombrie 1993) a fost un poet, eseist și prozator chinez, remarcându-se ca parte a grupului de „misty poets”, care a apărut în China secolului XX ca reacție la restricțiile impuse asupra artei în timpul Revoluției Culturale. Cheng a descris această mișcare literară ca fiind definită de realism: „…începe cu realism obiectiv dar virează spre un realism subiectiv; se mișcă de la reacție pasivă spre creație activă.”

Traducător: Andreea Cornilă
Sursa:1

În strălucirea apusului

În strălucirea
buzele tale strâns lipite,
spui „Mai sunt doar cincisprezece minute”,
însemnând că suferința a început deja.

„S-ar putea să fim despărțiți pentru zece sau o sută de ani;
trebuie să fim la mii, zeci de mii de mile distanță.”
Dar apoi zâmbești jucăuș
arătându-ți adevărata vârstă.

Spui „Am uitat să zic chiar și acea propoziție.”
Spun „Da, pare că ai uitat acea propoziție.”
N-am ajuns toată seara la propoziția aceea,
dar înainte să ne fi dat seama, oricum, soarele a apus în liniște.

 

La revedere

Te întorci deoparte în
fața ta spre noapte.

În locurile unde noaptea e cea mai întunecată
lămpile se strâng împreună.

Sunt mereu acolo împreună
ne vom întâlni din nou, mai devreme sau mai târziu.

La revedere acum
în așa fel încât ne vom vedea din nou.

 

Departe și aproape

Tu,
tu te uiți la mine o clipă
și la nori în următoarea.

Simt că
atunci când te uiți la mine, ești departe,
dar când privești norii, cum am putea fi mai aproape!

 

Într-o clipire a ochilor
– De-a lungul acelor ani greșiți am avut tipul ăsta de „iluzie”

Am crezut cu tărie
că priveam lumea cu maximă concentrare.

Un curcubeu
înota în fântână,
căutând silențios printre trecători.
Am clipit
și a luat forma unei vipere.

Un ceas
așezat pe o biserică
marca timpul regulat;
Am clipit
și s-a transformat într-o fântână fără fund.

O floare roșie
s-a deschis pe ecranul cinematografului
invitând bucuriile Primăverii.
Am clipit
și s-a transformat în sânge strălucitor.

Acum, ca să-mi păstrez credințele solide
îmi țin ochii larg deschiși tot timpul.

Leave a Reply

